선박파공으로 인한 선박침수 방지를 위한 파공봉쇄장치 성능의 실험적 연구 KCI

Title
선박파공으로 인한 선박침수 방지를 위한 파공봉쇄장치 성능의 실험적 연구
Alternative Title
An Experimental Study on the Performance of Liquid Spill Stopper to Prevent Flood through the Hull Punctures
Author(s)
문정환; 김진경; 권기생; 정경태; 윤종휘
Publication Year
2013-04
Abstract
이 논문은 파공봉쇄장치(Liquid Spill Stopper) 성능 검증 실험에 대한 문제를 다룬다. 실험을 통해 선체에 파공이 발생한 경우 파공 봉쇄장치를 사용하여 신속하고 효율적으로 대응 및 봉쇄할 수 있는지를 가늠할 수 있다. 이 연구에서 쓰인 방법은 선체의 파공으로 해수가 유입할 때 발생하는 압력에 대한 실험 장치와 선박에 부착한 후 운항 중 분리 속도에 대한 실험이다. 이 논문의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 직경 40mm 및 100mm 파공에서 1.0bar의 압력에도 제 성능을 발휘했다. 둘째, 선체 중앙에서 선미 방향으로 흘수선상 300mm, 흘수선, 흘수선하 300mm에 각각 2개씩 6개의 파공봉쇄장치를 부착한 채 항속을 높이기 시작한 결과, 해군 작전속도(18knots)를 상회하였으며 최초로 선수 흘수선에 부착한 것이 20.2knots에서 분리하였으므로 함정의 작전속도에 지장이 없을 뿐만 아니라 일반 선박의 선체 파공에서도 침수 방지 기능을 제공할 수 있다.



This paper considers the issue of LSS(Liquid Spill Stopper)'s performance verification testing against external resisting force. The importance of the test is to ascertain the possibility of liquid spill stop quickly and efficiently by LSS. The method adopted in this research is the experimental device for puncture's inflow pressure and test the adhesive (magnetic) force on shell plates during the sailing. The major results of the paper are the followings : (a) The performance of LSS against 40 and 100mm diameter puncture was confirmed under 1.0bar. (b) LSS near bow detached first at 20.2 knots. This indicates that LSS can recover the damaged movability needed to naval warships' operation as well as merchant ships.
ISSN
1598-5725
URI
https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/1682
DOI
10.5394/KINPR.2013.37.2.149
Bibliographic Citation
한국항해항만학회지, v.37, no.2, pp.149 - 154, 2013
Publisher
한국항해항만학회
Keywords
hull puncture; liquid spill stopper; permanent magnet; inflow pressure; detachment speed; 선박파공; 파공봉쇄장치; 영구자석; 유입압력; 분리속도
Type
Article
Language
Korean
Publisher
한국항해항만학회
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