수중 글라이더를 이용한 동해 횡단 사례 보고 KCI

DC Field Value Language
dc.contributor.author 박요섭 -
dc.contributor.author 이신제 -
dc.contributor.author 이용국 -
dc.contributor.author 정섬규 -
dc.contributor.author 장남도 -
dc.contributor.author 이하웅 -
dc.date.accessioned 2020-04-20T06:46:51Z -
dc.date.available 2020-04-20T06:46:51Z -
dc.date.created 2020-01-28 -
dc.date.issued 2012-05 -
dc.identifier.issn 1226-2978 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/3513 -
dc.description.abstract 수중 글라이더는 해양의 수직 물성을 라그랑지안 방식으로 파악하기 위해 새롭게 고안된 관측 플랫폼이다. 한국해양연구원은 2011년 3월 국내 최초로 경북 후포와 울릉 서안까지 177 km의 수평거리를 총 6일(153시간)동안 경로 계획을 통해 자율 잠항관측을 성공하였다. 실험에 사용한 글라이더는 미국 ANT사의 Littoral Glider 였으며, 주관측 센서로는 Applied Microsystem사의 수온 및 음속 센서를 장착하였다. 시험 운항 동안 경로 대상 해역의 수심 5 m에서 200 m까지 매 5초마다의 수온 및 음속 프로파일 총 1408회 취득하였다. 또한 시험 운항 중에 수중 글라이더가 보유하고 있는 다양한 운동모드(정점 수직 관측 모드, 경로 추종 모드, 선수각 유지 모드, 정점 유지 모드, 특정 수심 유지 모드 등)를 시험하였고, 모든 운동모드가 정상적으로 운영됨을 확인하였다. 이번 실해역 조사를 통해, 수중 글라이더는 최대 2노트 이하의 해류 환경 하에서 사용자가 원하는 방향과 심도대로 관측을 수행할 수 있으며, 내부 부력 조절 없이 최대 5 kg의 센서 탑재가 가능함을 확인하였다. The underwater glider using conception of Lagrangian method, is a new observation platform to understand the properties of the ocean vertically. In 2011 March, KORDI made a first successful autonomous trip from Hupo to west coast of Uleungdo piloting Littoral Glider of Alaska Native Technology LLC. The journey considered many environmental variables and route vigilantly selected, the glider covered 177 km horizontally and took approximately 6 days (153 hours). Despite the existence of 1 kt eddy current, Sound velocity sampling was conducted from 5 meters and reaching maximum of 200 meters depth at each dive. It successfully collected sound velocity and temperature profile at every 5 seconds totaling up to 1408 profiles using SVT&P sensor. During the flight it was also a mission to check the diverse modes of the glider i.e. spiral, waypoints, heading, drift and hover could function without a defect in a given situation. These modes were thoroughly monitored and it could be considered that the glider handled it well during the flight. As a result of this test flight, it was evident that the given underwater glider could operate under 2kt current environment with users defined heading and depth, also with the payload up to 5 kg without changing internal buoyancy. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 한국해양학회 -
dc.title 수중 글라이더를 이용한 동해 횡단 사례 보고 -
dc.title.alternative Report of East Sea Crossing by Underwater Glider -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 137 -
dc.citation.startPage 130 -
dc.citation.title 바다 -
dc.citation.volume 17 -
dc.citation.number 2 -
dc.contributor.alternativeName 박요섭 -
dc.contributor.alternativeName 이신제 -
dc.contributor.alternativeName 이용국 -
dc.contributor.alternativeName 정섬규 -
dc.contributor.alternativeName 장남도 -
dc.contributor.alternativeName 이하웅 -
dc.identifier.bibliographicCitation 바다, v.17, no.2, pp.130 - 137 -
dc.identifier.kciid ART001762483 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor Underwater Glider -
dc.subject.keywordAuthor Lagrangean methods -
dc.subject.keywordAuthor East Sea -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Sea Power Enhancement Research Division > Marine Domain & Security Research Department > 1. Journal Articles
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