선박자동식별장치(AIS)를 이용한 이어도 종합해양과학기지 주변 통항선박의 분류: 2013년 11월 21일~30일 KCI

DC Field Value Language
dc.contributor.author 홍단비 -
dc.contributor.author 양찬수 -
dc.date.accessioned 2020-04-20T04:25:21Z -
dc.date.available 2020-04-20T04:25:21Z -
dc.date.created 2020-02-10 -
dc.date.issued 2014-11 -
dc.identifier.issn 2288-0089 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/2679 -
dc.description.abstract 본 연구에서는 2013년 11월 21일부터 30일까지 9일간 이어도 종합해양과학기지에 선박자동식별장치(AIS)를 설치하여 관할해역과 한 중 잠정조치수역의 항행 선박 및 어업활동을 모니터링하기 위해 선박정보를 수집하였다. 수집된 AIS 원시자료는 자체적으로 개발된 프로그램을 이용해 선박의 고유정보(해상이동업무식별번호, IMO 번호, 호출 부호, 선명 등)와 위치정보(위치, 속력, 침로 등)를 추출하고, 국적과 선종 정보만을 이용해 선박을 분류하였다. 선박의 국적 정보는 해상식별부호(MID)로 파악되는데, 소형선박에서 많이 탑재하고 있고 기능이 보다 간소화된 소출력의 Class B AIS는 국제해사기구(IMO)의 탑재 요건을 따르고 있지 않아 국적을 알 수 없는 선박이 다수 존재함을 확인하였다. 국적 정보를 가지고 있는 선박 중에서는 중국선박과 한국선박이 많았으며, 선종정보를 가지고 있는 선박 중에서는 화물선, 어선 순으로 많았다. 또한 국적을 알 수 없는 선박의 특성을 파악하기 위해 이어도해양과학기지 주변의 항행빈도수가 높은 중국선박과 한국선박의 항적과 비교하였으며, 이를 통해 국적미상 선박이 중국선박의 항행경로와 높은 유사성을 보이는 것을 확인하였다. 따라서 이 해역에서 중국어선은 선단의 형태로 자주 출몰하는 것으로 판단된다. In this study, we installed the Automatic Identification System (AIS) receiver on the Ieodo Ocean Research Station (IORS) from November 21 to 30, 2013 in order to monitor marine traffic and fishery activity in the jurisdictional sea area. The collected AIS raw data consist of static data report (MMSI, IMO NO., Call Sign, Ship Name, etc.) and position information report (position, speed, course, etc.), and the developed program was applied to classify ships according to ship flag and type information. The nationalities are released from the first three-digit numbers (MID) of MMSI, but in general most of small ships do not send an exact ship flag through Class B type AIS, a simplified and low-power equipment. From AIS data with flag information, ships under the flag of China had the highest frequency and the second was Korean flag, while in ship type cargo and fishing vessels were dominant in sequence. As for the ships without flag information, we compared the tracks with others in order to estimate ship flags. It can be said that fleets of ships with Chinese frequently appear sail together for fisheries over the waters, because the unknown ships followed a similar moving pattern with Chinese fishing vessels. -
dc.description.uri 2 -
dc.language English -
dc.publisher 한국해양환경·에너지학회 -
dc.title 선박자동식별장치(AIS)를 이용한 이어도 종합해양과학기지 주변 통항선박의 분류: 2013년 11월 21일~30일 -
dc.title.alternative Classification of Passing Vessels Around the Ieodo Ocean Research Station Using Automatic Identifi-cation System (AIS): November 21-30, 2013 -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 305 -
dc.citation.startPage 297 -
dc.citation.title 한국해양환경•에너지학회지 -
dc.citation.volume 17 -
dc.citation.number 4 -
dc.contributor.alternativeName 홍단비 -
dc.contributor.alternativeName 양찬수 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국해양환경•에너지학회지, v.17, no.4, pp.297 - 305 -
dc.identifier.kciid ART001929927 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor AIS -
dc.subject.keywordAuthor Marine traffic environments -
dc.subject.keywordAuthor Ieodo ocean research station -
dc.subject.keywordAuthor 선박자동식별장치 -
dc.subject.keywordAuthor 해상교통환경 -
dc.subject.keywordAuthor 이어도 종합해양과학기지 -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Sea Power Enhancement Research Division > Marine Domain & Security Research Department > 1. Journal Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

qrcode

Items in ScienceWatch@KIOST are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse