곡선 장대레일 궤도와 곡선 교량의 상호작용해석 KCI

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dc.contributor.author 한상윤 -
dc.contributor.author 한택희 -
dc.contributor.author 강민철 -
dc.contributor.author 강영종 -
dc.date.accessioned 2020-04-19T23:41:16Z -
dc.date.available 2020-04-19T23:41:16Z -
dc.date.created 2020-01-28 -
dc.date.issued 2012-02 -
dc.identifier.issn 1738-2424 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/1751 -
dc.description.abstract 장대레일 궤도는 열차의 승차감 향상과 유지보수의 비용절감 등 많은 장점을 가지고 있지만, 온도하중에 의하여 좌굴이 발생할 수 있는 단점이 있다. 또한, 교량구간에서는 온도하중과 열차하중으로 인하여 장대레일에는 추가적인 축력 및 변위가 발생하므로 궤도와 교량의 상호작용을 고려한 해석을 통하여 장대레일 궤도의 안전성을 검토해야 된다. UIC(2001)에서는 직선 궤도와 직선 교량의 상호작용해석방법과 기준을 제시하고 있지만, 곡선 궤도와 곡선 교량의 상호작용해석방법이나 기준은 제시하고 있지 못하고 있다. 따라서 본 논문에서는 곡선 궤도와 곡선 교량의 상호작용해석을 수행하기 위한 해석모델을 제시하고, 2경간 연속 철도교에 대하여 곡선 궤도와 곡선 교량의 상호작용해석을 수행하였다. The continuous welded rail (CWR) track reduces maintenance costs and increases passenger comfort etc. Although the CWR track has many advantages mentioned, the stability of the track is highly affected by change of temperature. Where the CWR track is over the bridge, the longitudinal force and displacement are occurred by the track-bridge interaction. To guarantee the stability of the CWR track, therefore, the analysis of track-bridge interaction should be performed. The UIC(2001) dose not suggests the method and the regulations of the curved track-curved bridge interaction but those of the straight track-bridge interaction. In this paper, the analysis technique of the curved track-curved bridge interaction is presented. The numerical analysis of the interaction between curved track and 2-span curved continuous bridge is performed. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 한국방재학회 -
dc.title 곡선 장대레일 궤도와 곡선 교량의 상호작용해석 -
dc.title.alternative Analysis of the Interaction between Curved Continuous Welded Rail Track and the Curved Bridge -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 126 -
dc.citation.startPage 119 -
dc.citation.title 한국방재학회논문집 -
dc.citation.volume 12 -
dc.citation.number 1 -
dc.contributor.alternativeName 한택희 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국방재학회논문집, v.12, no.1, pp.119 - 126 -
dc.identifier.kciid ART001641022 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor Continuous welded rail -
dc.subject.keywordAuthor Interaction -
dc.subject.keywordAuthor Curved track -
dc.subject.keywordAuthor Curved bridge -
dc.subject.keywordAuthor 장대레일 -
dc.subject.keywordAuthor 상호작용 -
dc.subject.keywordAuthor 곡선 궤도 -
dc.subject.keywordAuthor 곡선 교량 -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Marine Industry Research Division > Ocean Space Development & Energy Research Department > 1. Journal Articles
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