항만구조물 지반지지력 산정을 위한 부분안전계수 결정연구 KCI

Title
항만구조물 지반지지력 산정을 위한 부분안전계수 결정연구
Alternative Title
Partial Safety Factors for Geotechnical Bearing Capacity of Port Structures
Author(s)
윤길림; 윤여원; 김홍연; 김백운
KIOST Author(s)
Yoon, Gil Lim(윤길림)
Publication Year
2010-06
Abstract
중력식 안벽 및 방파제 등은 편심•경사하중에 지배받는 항만구조물으로서 구조물 설계시 신뢰성이론에 근거하여 지반지지력 산정에 필요한 부분안전계수를 평가하였다. 현재 항만 및 어항 설계기준(2005)에서는 구조물에 편심•경사하중이 작용하는 경우에 지반지지력을 간편 Bishop법 등에 의해 검토하도록 규정되어 있다. 이러한 설계규정은 설계자에게 지반의 허용지지력과 지반반력을 비교하는 방법으로 그동안 가장 많이 사용되어 왔다. 그러나, 지반반력에 의한 설계검토는 지지력 계산이 단순하고 편리하지만 지반의 허용지지력이 현장의 지반물성에 따라 변화하지만 단일수치로 결정하여 설계하므로 이러한 지반특성을 설계에 반영하지 못한다는 큰 문제점이 있었다. 그래서 본 논문에서는 간편 Bishop법에 의하여 Level 1 신뢰성해석이 가능하도록 각각의 설계변수에 대한 부분안전계수를 결정하였다. 이를 위해서 신뢰성 이론인 일계신뢰도법(FOSM)을 통하여 신뢰도지수와 민감도지수를 추정하고 각각의 확률변수의 변동성도 고려하였다. 마지막으로는 연구결과에서 결정된 부분안전계수를 선진국의 설계기준에서 제시한 것과 비교하여 합리적임을 확인하였다.



When eccentric or inclined load acts on foundation of the port & harbor structures, partial safety factors of bearing capacity limit state were estimated using reliability analysis. Current Korean technical standards of port and harbor structures recommend to estimate the geotechnical bearing capacity using the simplified Bishop method. In practice, however, simple method of comparing ground reaction resistance with allowable bearing capacity has been mostly used by design engineers. While the simple method gives just one number fixed but somewhat convenient, it could not consider the uncertainty of soil properties depending on site by site. Thus, in this paper, partial safety factors for each design variable were determined so that designers do perform reliability-based level 1 design for bearing capacity limit state. For these, reliability index and their sensitivities were gained throughout the first order reliability method(FORM), and the variability of the random variables was also considered. In order to verify partial safety factors determined here, a comparison with foreign design codes was carried out and were found to be reasonable in practical design.
ISSN
1976-8192
URI
https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/4076
Bibliographic Citation
한국해안·해양공학회논문집, v.22, no.3, pp.156 - 162, 2010
Publisher
한국해안,해양공학회
Keywords
신뢰성설계; 부분안전계수; 사면안정; 지반지지력; 한계상태설계법; 유로코드 7; reliability-based design; partial safety factor; slope stability; bearing capacity; limit state design; Eurocode 7
Type
Article
Language
Korean
Publisher
한국해안,해양공학회
Related Researcher
Research Interests

marine geotechnics,Dredging & Soft Ground,Offshore Wind Foundations,해양지반공학,준설 및 연약지반,해상풍력기초 및 신뢰성설계

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