항만구조물의 사면안정 신 설계기준 연구 KCI

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dc.contributor.author 윤길림 -
dc.contributor.author 윤여원 -
dc.contributor.author 김홍연 -
dc.date.accessioned 2020-04-20T07:05:37Z -
dc.date.available 2020-04-20T07:05:37Z -
dc.date.created 2020-01-28 -
dc.date.issued 2009-08 -
dc.identifier.issn 1976-8192 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/3688 -
dc.description.abstract 국제적인 항만시설물 사면안정해석 설계기준을 분석하고 그 결과를 비교하였다. 사면안정해석에 사용된 설계기준은 한계상태 설계법에 근거한 중국, 유럽 및 일본의 설계방법이다. 사면안정해석시 공통적으로 파괴활동면은 원호 활동면 가정을 기본으로 하고 있다. 해석방법에 있어서 중국은 수정 Fellenius법에 근간하고 있으나 근래에 간편 Bishop법으로 변화하고 있다. 유럽은 Morgenstern & Price법 또는 Bishop법을 추천하고 있다. 반면, 일본은 수정 Fellenius법을 우선시하고 간편 Bishop법은 두꺼운 사질토 지반 등에 선택적으로 이용하도록 하고 있다. 특별하게도 유럽은 포괄적 부분계수 및 재료계수를 규정하는 반면, 일본은 각 구조물별로 경험적 재료계수를 명시하고 있다. 중국에서는 포괄적 부분계수의 최소범위를 규정하고, 안정조건에 따라 특정한 시험에 의한 강도지수를 사용하도록 구체적으로 명시하고 있다. 설계사례를 통한 사면안전율을 비교한 결과, 중국, 일본 및유럽 순으로 높게 나타났다. Technical design codes of slope stability for port structures were studied by comparing local Korean code with international codes; Japanese, EC and China codes. Three international design codes are based on limit state design method. Although Chinese code was based on the modified Fellenius method in slope stability analyses, it is currently changing to the simplified Bishop method. In Eurocode, the Morgenstern & Price method or the Bishop method is recommended. In Japanese code, however, the modified Fellenius method is preferentially recommended, but the simplified Bishop method could be alternatively used in case of thick sandy ground conditions. As for design parameter determination, Eurocode has stipulated comprehensive partial factors and partial material factors, however Japanese code has clarified empirical partial material factors for each port structure. Chinese code, the minimum ranges of the comprehensive partial factors are stipulated, and the use of the strength index by specific tests is concretely clarified with the safety condition. Case study of slope stability analyses showed the safety factors were higher in order of Chinese, Japanese and Eurocode, respectively. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 한국해안,해양공학회 -
dc.title 항만구조물의 사면안정 신 설계기준 연구 -
dc.title.alternative A Study of New Technical Standards for Slope Stability in Port Structures -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 325 -
dc.citation.startPage 316 -
dc.citation.title 한국해안·해양공학회논문집 -
dc.citation.volume 21 -
dc.citation.number 4 -
dc.contributor.alternativeName 윤길림 -
dc.contributor.alternativeName 김홍연 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국해안·해양공학회논문집, v.21, no.4, pp.316 - 325 -
dc.identifier.kciid ART001373072 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor slope stability -
dc.subject.keywordAuthor simplified Bishop method -
dc.subject.keywordAuthor modified Fellenius method -
dc.subject.keywordAuthor partial safety factor -
dc.subject.keywordAuthor safety factor -
dc.subject.keywordAuthor limit state design -
dc.subject.keywordAuthor 사면안정 -
dc.subject.keywordAuthor 간편 Bishop법 -
dc.subject.keywordAuthor 수정 Fellenius법 -
dc.subject.keywordAuthor 부분안전계수 -
dc.subject.keywordAuthor 안전율 -
dc.subject.keywordAuthor 한계상태설계법 -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Marine Industry Research Division > Ocean Space Development & Energy Research Department > 1. Journal Articles
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