반발경도와 초음파속도를 이용한 수중 콘크리트 구조물의 압축강도 예측 기술 KCI

Title
반발경도와 초음파속도를 이용한 수중 콘크리트 구조물의 압축강도 예측 기술
Alternative Title
Compressive Strength Estimation Technique of Underwater Concrete Structures using Both Rebound Hardness and Ultrasonic Pulse Velocity Values
Author(s)
신은석; 이지성; 박승희; 한상훈
Alternative Author(s)
한상훈
Publication Year
2014-07
Abstract
As the earth's current global warming has caused elevation of sea water temperature, size of storms is foreseen to increase and consequently large damages on port facilities are to be expected. In addition, due to the improved processing efficiency of port cargo volume and increasing necessity for construction of eco-friendly port, demands for various forms of port facilities are anticipated. In this study, two kinds of nondestructive evaluation (NDE) techniques (rebound hardness and ultrasonic pulse velocity methods) are investigated for the effective maintenance of smart green harbor system. A new methodology to estimate the underwater concrete strengths is proposed and its feasibility is verified throughout a series of experimental works.

본 논문은 기존 수중 콘크리트 구조물의 강도관리 및 진단기술의 중요성은 날로 증가함에 따라 개발되고 있는 ROV (Remote Control Vehicle)에 탑재될 수 있는 비파괴 검사 장비를 개발하여 콘크리트 내부의 강도측정을 하고자하였다. 수중화된 슈미트해머와 초음파센서를 통하여 수중에 있는 콘크리트 공시체의 반발경도 및 초음파속도를 계측하여 실제 압축강도 값과 비교하였으며 이를 통하여 수중에서의 강도추정식을 도출하였다. 도출된 3가지 식 중에서 반발경도와 초음파속도를 복합적으로 사용하는 복합식이 가장 정확도가 높았으며 이에 따라 실제 수중에서의 콘크리트의 강도를 추정하고자 할 때 활용 가능성도 높아질 것으로 예상된다.
ISSN
2234-6937
URI
https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/2773
DOI
10.11112/jksmi.2014.18.4.118
Bibliographic Citation
한국구조물진단유지관리공학회 논문집, v.18, no.4, pp.118 - 125, 2014
Publisher
한국구조물진단유지관리공학회
Keywords
수중콘크리트구조물; 반발경도시험; 슈미트해머; 초음파속도법; 재료물성치 평가; Underwater concrete structures; Rebound hardness test; Schmidt hammer; Ultrasonic pulse velocity method; Material property evaluation
Type
Article
Language
Korean
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

qrcode

Items in ScienceWatch@KIOST are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse