나선형 형상의 초고층건물의 공력감쇠의 특성 KCI

DC Field Value Language
dc.contributor.author 김원술 -
dc.contributor.author 이진학 -
dc.contributor.author 타무라유키오 -
dc.date.accessioned 2020-04-20T02:05:07Z -
dc.date.available 2020-04-20T02:05:07Z -
dc.date.created 2020-02-10 -
dc.date.issued 2017-02 -
dc.identifier.issn 1015-6348 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/2066 -
dc.description.abstract Characteristics of aerodynamic damping ratios of a helical 180° model which shows better aerodynamic behavior in both along-wind and across-wind responses on a super tall building was investigated by an aeroelastic model test. The aerodynamic damping ratio was evaluated from the wind-induced responses of the model by using Random Decrement (RD) technique. Further, various triggering levels in evaluation of aerodynamic damping ratios using RD technique were also examined. As a result, it was found that when at least 2000 segments were used for evaluating aerodynamic damping ratio for ensemble averaging, the aerodynamic damping ratio can be obtained more consistently with lower irregular fluctuations. This is good agreement with those of previous studies. Another notable observation was that for square and helical 180° models, the aerodynamic damping ratios in along-wind direction showed similar linear trends with reduced wind speeds regarding of building shapes. On the other hand, for the helical 180° model, the aerodynamic damping ratio in across-wind direction showed quite different trends with those of the square model. In addition, the aerodynamic damping ratios of the helical 180° model showed very similar trends with respect to the change of wind direction, and showed gradually increasing trends having small fluctuations with reduced wind speeds. Another observation was that in definition of triggering levels in RD technique on aerodynamic damping ratios, it may be possible to adopt the triggering levels of “standard deviation” or “√2 times of the standard deviation” of the response time history if RD functions have a large number of triggering points. Further, these triggering levels may result in similar values and distributions with reduced wind speeds and either may be acceptable. 본 연구에서는 변위 및 가속도 응답의 저감 효과에 있어서, 유리한 형상인 180° 나선형(Helical 180°) 초고층건물을 대상으로 공력진동실험 수행하여 나선형 초고층건물의 공력감쇠율의 특성을 조사하였다. 공력감쇠율은 RD법(Random decrement technique)을 이용하여 평가하였다. 또한 RD법에서 부분 샘플의 개수와 초기 조건 값의 변화가 공력감쇠율에 어떤 영향을 미치는지 조사하였다. 실험 결과, 최소 2000개 이상의 부분 샘플을 이용하여 앙상블 평균을 적용하면 공력감쇠율의 불규칙한 변동의 폭을 줄일 수 있음을 검증했고, 기존 연구들과도 잘 부합되는 것을 알 수 있었다. 정방형 모형과 180° 나선형 모형의 공력감쇠율의 결과를 살펴보면, 풍방향 공력감쇠율은 건물의 형상이 다름에도 불구하고 무차원 풍속에 따른 공력감쇠율은 매우 유사한 경향을 보였다. 한편, 정방형 모형에 대한 풍직각방향의 공력감쇠율은 180° 나선형모형의 공력감쇠율의 특성과는 다른 양상을 보이는 것을 알 수 있었다. 특히 풍향 변화에 따른 180° 나선형 모형의 Y방향에 대한 공력감쇠율은 풍향의 변화와 상관 없이, 전반적으로 0에 가까운 값을 갖는 경향이 나타났고, 무차원 풍속의 증가와 함께 변동의 폭은 작지만 점진적으로 증가하는 경향을 보였다. 초기 조건 값의 변화에 따른 공력감쇠율을 평가한 결과, 초기 조건 값을 “응답의 표준편차” 또는 RD 함수에 대한 최적화 “√2×응답의 표준편차”를 적용하여 평가한 공력감쇠율은 매우 유사한 결과 값과 분포를 보이는 것으로 나타났다. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 대한토목학회 -
dc.title 나선형 형상의 초고층건물의 공력감쇠의 특성 -
dc.title.alternative Characteristics of Aerodynamic Damping on Helical-Shaped Super Tall Building -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 17 -
dc.citation.startPage 9 -
dc.citation.title 대한토목학회논문집(국문) -
dc.citation.volume 37 -
dc.citation.number 1 -
dc.contributor.alternativeName 김원술 -
dc.contributor.alternativeName 이진학 -
dc.identifier.bibliographicCitation 대한토목학회논문집(국문), v.37, no.1, pp.9 - 17 -
dc.identifier.doi 10.12652/Ksce.2017.37.1.0009 -
dc.identifier.kciid ART002194250 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor Aerodynamic damping -
dc.subject.keywordAuthor Structural damping -
dc.subject.keywordAuthor Random decrement technique -
dc.subject.keywordAuthor Super tall building -
dc.subject.keywordAuthor Aeroelastic model test -
dc.subject.keywordAuthor Wind tunnel test -
dc.subject.keywordAuthor 공력감쇠 -
dc.subject.keywordAuthor 구조감쇠 -
dc.subject.keywordAuthor Random Decrement Technique -
dc.subject.keywordAuthor 초고층건물 -
dc.subject.keywordAuthor 공력진동실험 -
dc.subject.keywordAuthor 풍동실험 -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Marine Industry Research Division > Ocean Space Development & Energy Research Department > 1. Journal Articles
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