선박 운송용 컨테이너의 활동 및 전도발생 풍속 평가를 위한 풍동실험 KCI

DC Field Value Language
dc.contributor.author 김원술 -
dc.contributor.author 이진학 -
dc.contributor.author 요시다 아키히토 -
dc.date.accessioned 2020-04-20T02:05:04Z -
dc.date.available 2020-04-20T02:05:04Z -
dc.date.created 2020-02-10 -
dc.date.issued 2017-10 -
dc.identifier.issn 1976-8192 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/2057 -
dc.description.abstract 이 연구에서는 풍동실험을 이용하여 선박 운송용 컨테이너의 풍력특성을 조사하고, 그 결과를 토대로 컨테이너의 크기 및 중량에 따른 피해발생 풍속을 평가하고자 한다. 실험결과, 컨테이너 폭의 직각방향에 작용하는 평균 풍력계수는 12ft, 20ft, 40ft, 40ft high cube 순으로 증가하는 것으로 나타났으며, 이와 달리 깊이의 직각방향에 작용하는 평균 풍력계수는 40ft high cube, 40ft, 20ft, 12ft 순으로 증가하는 것으로 나타났다. 이러한 이유는 컨테이너의 풍상면(windward surface)의 모서리에서 박리된 난류의 전단층(shear layer)이 다시 컨테이너의 측면에 재부착(reattachment)되면서 깊이의 직각 방향에 작용하는 평균 풍력계수가 줄어든 것으로 판단된다. 전 풍향에서 컨테이너의 중량에 따른 피해발생 풍속을 평가한 결과, 컨테이너의 전도보다는 활동이 낮은 풍속에서 발생할 수 있음을 알 수 있다. 이때 가장 불리한 컨테이너는 40ft high cube이며, 활동발생 및 전도발생이 일어날 수 있는 풍속은 각각 20.4 m/s와 26.8 m/s으로 평가되었다. 또한 이 연구에서는 컨테이너의 중량과 피해발생 풍속과의 상관을 토대로 컨테이너의 중량에 따른 활동발생 및 전도발생 풍속을 평가할 수 있는 평가식을 제안하였다. 본 연구 결과는 컨테이너의 고박 설치하중평가 및 적재방법 등에 관한 가이드라인 정립에 있어 유용하게 활용될 것으로 판단된다. In this study, wind characteristics of a shipping container were investigated through the wind tunnel test (high-frequency force balance test), and damage occurrence velocities of various containers with weights were evaluated based on results of the wind tunnel tests. As a result, mean wind force coefficients acting on containers in x-direction increased in the order of 12ft, 20ft, 40ft and 40ft high cube. On the other hand, mean wind force coefficients at y-direction increased in the order of 40ft high cube, 40ft, 20ft and 12ft. It was suggested that the shear layer separated from the corner of windward surface of the container is reattached on the sides of it, and then the mean wind force coefficient is weaker. As a result of the damage occurrence velocity on containers with weights, it was found that the probability of occurrence of sliding is higher rather than that of overturning. Further, the most unfavorable container was 40ft high cube, and the sliding and overturning occurrence velocities were 20.4 m/s and 26.8 m/s, respectively. Furthermore, the regression formula for sliding and overturing occurrence velocitys were proposed based on the results of relationship between weights of containers and damage occurrence velocities. These results are expected to be useful in establishing a guideline for external force estimation acting on container securing equipment and stacking way. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 한국해안,해양공학회 -
dc.title 선박 운송용 컨테이너의 활동 및 전도발생 풍속 평가를 위한 풍동실험 -
dc.title.alternative Wind Tunnel Tests for Evaluation of Sliding and Overturning Velocities on Shipping Containers -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 268 -
dc.citation.startPage 260 -
dc.citation.title 한국해안·해양공학회논문집 -
dc.citation.volume 29 -
dc.citation.number 5 -
dc.contributor.alternativeName 김원술 -
dc.contributor.alternativeName 이진학 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국해안·해양공학회논문집, v.29, no.5, pp.260 - 268 -
dc.identifier.kciid ART002280183 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor shipping container -
dc.subject.keywordAuthor overturning occurrence velocity -
dc.subject.keywordAuthor sliding occurrence velocity -
dc.subject.keywordAuthor wind force coefficient -
dc.subject.keywordAuthor wind tunnel test -
dc.subject.keywordAuthor port and harbor facilities -
dc.subject.keywordAuthor 선박 운송용 컨테이너 -
dc.subject.keywordAuthor 풍력계수 -
dc.subject.keywordAuthor 전도발생풍속 -
dc.subject.keywordAuthor 활동발생풍속 -
dc.subject.keywordAuthor 풍동실험 -
dc.subject.keywordAuthor 항만시설물 -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Marine Industry Research Division > Ocean Space Development & Energy Research Department > 1. Journal Articles
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