반응성연직배수공법의 적용에 대한 지반공학적 평가 KCI

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dc.contributor.author 나형윤 -
dc.contributor.author 채덕호 -
dc.contributor.author 오명학 -
dc.contributor.author 조완제 -
dc.date.accessioned 2020-04-19T23:41:08Z -
dc.date.available 2020-04-19T23:41:08Z -
dc.date.created 2020-01-28 -
dc.date.issued 2012-07 -
dc.identifier.issn 1598-0820 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/1727 -
dc.description.abstract Recently, our ocean development paradigm is changing so that the development focus has been moved from the port facility developments to creating useful marine space. This paradigm accords well with the current green technology and helps the growth of service industries and the development from this paradigm can become a national land mark. Accordingly, the concept of creating marine waste landfill by the development of resource recycling technology has been introduced for eco-friendly space as an artificial island in future. Therefore, this study introduces the reactive vertical drainage method that is to pursue the purification of pollutants as well as stabilization of newly deposited soils in marine environments. To install the reactive vertical drainage piles for more effective feasibility and constructability, placements of drainage mid-layer are considered in the geotechnical viewpoint. Consolidation characteristics were evaluated by standard consolidation tests after several types of model test. As s result, the application of mid-layer drainage is strongly recommended in the reactive vertical drainage to quickly stabilize newly deposited soils. And vacuum consolidation method has better consolidation characteristic than vertical loading method in terms of the settlements predicted by additional stress for further use as an artificial island. 근래 기존의 항만 중심에 초점이 맞추어져 있던 해양 개발에서 녹색 성장 기술 확보 및 서비스 산업을 창출할 수 있는 해양 공간을 마련하기 위하여 해상 폐기물매립장을 자원순환기술 및 지반개량공법을 적용하여 추후 친환경 인공섬의 기반으로 삼고자 한다. 따라서, 본 연구에서는 해상 폐기물매립장의 지반 개량과 오염물질 정화를 동시에 진행할 수 있는 반응성연직배수공법의 현장 적용성을 판별하기 위하여 공법 적용 대상 지반의 역학적 특성과 공법의 시공성에 대한 연구를 수행하였다. 본 논문에서는 반응성연직배수파일의 충분한 이격거리를 확보하면서 지반의 조기 안정을 위해 연직 배수거리를 단축할 수 있는 배수중간층의 적용을 제안하였다. 또한, 반응성연직배수공법을 적용하여 해상 폐기물 매립장의 경제적인 운영을 도모하고자, 배수중간층을 적용한 경우의 역학적인 거동을 파악하였다. 직경 250㎜의 원형 토조를 제작 후 모형시험과 표준압밀시험을 통하여 압밀 방식에 따른 침하특성을 판별하였다. 그 결과 추후 인공섬의 기반으로 사용할 해양 폐기물 매립장에 준설토를 투기할 경우 배수중간층을 적용한 반응성연직배수파일을 사용하여 조기 지반안정과 토양 정화가 가능할 것으로 판단된다. 또한, 지반 개량 후 구조물에 의한 응력증가로 발생하는 침하량은 진공압밀공법으로 개량한 경우가 연직재하공법을 적용한 경우보다 지반공학적으로 유리한 압밀특성을 가지는 것으로 나타났다. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 한국지반환경공학회 -
dc.title 반응성연직배수공법의 적용에 대한 지반공학적 평가 -
dc.title.alternative Geotechnical Evaluation on the Application of Reactive Vertical Drainage Method -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 17 -
dc.citation.startPage 13 -
dc.citation.title 한국지반환경공학회 논문집 -
dc.citation.volume 13 -
dc.citation.number 7 -
dc.contributor.alternativeName 오명학 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국지반환경공학회 논문집, v.13, no.7, pp.13 - 17 -
dc.identifier.kciid ART001668622 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor 배수중간층 -
dc.subject.keywordAuthor 반응성연직배수 -
dc.subject.keywordAuthor 압밀특성 -
dc.subject.keywordAuthor Mid-layer drainage -
dc.subject.keywordAuthor Reactive vertical drainage -
dc.subject.keywordAuthor Consolidation characteristic -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Marine Industry Research Division > Maritime ICT & Mobility Research Department > 1. Journal Articles
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