항만정온도 추정방법 개선방안 검토 KCI

DC Field Value Language
dc.contributor.author 정원무 -
dc.contributor.author 류경호 -
dc.date.accessioned 2020-04-19T23:40:11Z -
dc.date.available 2020-04-19T23:40:11Z -
dc.date.created 2020-02-10 -
dc.date.issued 2014-12 -
dc.identifier.issn 1976-8192 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/1570 -
dc.description.abstract 우리나라의 항만정온도 검토 방법에는 이상 시 항내정온도 검토와 항만가동율 검토 등이 있으며 대부분의 경우에 두 가지 방법을 모두 수행하고 있다. 전자에서는 정온도 기준을 합리적인 근거가 없는 항내파고 절대치로 판단하고 있는 문제점이 있으며 그 실효성에도 의문이 제기된다. 후자에서는 초과출현율 파 또는 장기간의 실측 및 역추산 자료의 파향-주기군을 사용하여 항만가동율을 산정하는 방법 등이 사용되고 있는데 이들 중 초과출현율 파의 사용은 정확도에 문제가 있으므로 장기간 자료를 사용하는 것이 바람직하다. 또한, 현재 적용되는 하역한계파고의 기준은 너무 단순하여 실제 상황을 반영하는데 한계가 있다. 본 논문에서는 부산항 신항에서 관측한 파고 실측자료를 사용하여 현행 항만정온도 및 항만가동율 검토방법의 문제점을 실질적으로 입증하였으며 실측자료의 중요성을 강조하였다. 향후 우리나라 주요 항만 내 외에서 장기간의 실측 자료를 확보함으로써 개선된 항만정온도 기준을 마련하는데 적극적으로 활용하는 것이 바람직하다. In Korea, harbor tranquility is generally estimated by using both methods of investigating harbor calmness under abnormal wave condition and evaluating the harbor serviceability. The efficiency of the former method is questionable as the tranquility of a harbor is judged by a wave height criterion that is arbitrarily determined without rational basis. In case of the latter method, the utilization rate of a harbor is estimated by using the exceedance probability of wave height or the distribution of wave heights and periods that is obtained from longterm measured or hindcasted wave data. Use of long-term data is desirable in order to guarantee the accuracy of the exceedance probability. Meanwhile, the criterion for determining maximum allowable wave height for cargo handling works is too simple and has limitations for being used in an actual field condition. Problems of existing method for estimating harbor tranquility were verified by the wave observation data in Busan New Port. And the importance of the field observation data was emphasized. It is necessary to perform long-term wave monitoring inside and outside of major ports in Korea in order to establish more advanced standard for evaluating harbor tranquility based on such observed wave data. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 한국해안,해양공학회 -
dc.title 항만정온도 추정방법 개선방안 검토 -
dc.title.alternative Review of the Improvement of the Estimation Method of Harbor Tranquility -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 404 -
dc.citation.startPage 397 -
dc.citation.title 한국해안·해양공학회논문집 -
dc.citation.volume 26 -
dc.citation.number 6 -
dc.contributor.alternativeName 정원무 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국해안·해양공학회논문집, v.26, no.6, pp.397 - 404 -
dc.identifier.doi 10.9765/KSCOE.2014.26.6.397 -
dc.identifier.kciid ART001949745 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor Harbor tranquility -
dc.subject.keywordAuthor Harbor serviceability -
dc.subject.keywordAuthor Wave height criterion -
dc.subject.keywordAuthor Threshold wave height -
dc.subject.keywordAuthor Measured wave data -
dc.subject.keywordAuthor 항만정온도 -
dc.subject.keywordAuthor 항만가동율 -
dc.subject.keywordAuthor 파고 기준 -
dc.subject.keywordAuthor 한계파고 -
dc.subject.keywordAuthor 실측 파랑자료 -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Marine Industry Research Division > Maritime ICT & Mobility Research Department > 1. Journal Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

qrcode

Items in ScienceWatch@KIOST are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse