해상 폐기물매립지 연직차수벽체 근입심도에 따른 오염물질 이동특성 분석 KCI

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dc.contributor.author 박해용 -
dc.contributor.author 오명학 -
dc.contributor.author 권오순 -
dc.date.accessioned 2020-04-16T17:25:07Z -
dc.date.available 2020-04-16T17:25:07Z -
dc.date.created 2020-02-10 -
dc.date.issued 2016-08 -
dc.identifier.issn 1598-0820 -
dc.identifier.uri https://sciwatch.kiost.ac.kr/handle/2020.kiost/1463 -
dc.description.abstract In order to prevent leakage of contaminants in offshore landfill, vertical barrier should be installed. Vertical barrier should be installed at designed depth of seabed to prevent the horizontal transport of contaminant in the subsurface. In this study, the seepage and contaminant transport in the subsurface according to embedded depth of vertical barrier were analyzed by using 2-D finite element analysis program SEEP/W and 3-D finite difference analysis program Visual Modflow. Numerical modelling results show that seepage flux and contaminant transport in seabed was greatly reduced when vertical barrier was installed at certain depth of low permeable layer. Therefore, the determination of minimum embedded depth for preventing contaminant leakage is helpful to design the economical vertical barrier. 해상처분장에서 내부 오염물질의 외부 유출을 방지하기 위하여 연직차수벽체가 설치된다. 연직차수벽체가 오염물질의 이동을 효과적으로 차단하기 위해서는 연직차수벽체가 해저지반의 적정 근입깊이까지 설치되어야 한다. 본 연구에서는 연직차수벽체 근입심도에 따른 해저지반을 통한 침투 및 오염물질 이동특성을 분석하기 위하여 2차원 유한요소해석 프로그램인 SEEP/W를 이용한 침투해석과 3차원 유한차분해석 프로그램인 Visual Modflow를 이용한 오염물질 이동해석을 수행하였다. 수치해석결과, 연직차수벽체는 저투수성 지반으로 일정 깊이 이상 근입되면 오염물질 유출방지 효과를 갖는 것으로 나타났다. 따라서 경제적인 연직차수벽체 설계를 위해서는 오염물질 이동을 차단할 수 있는 효과적인 최소 근입심도를 산정하여 적용하는 것이 효과적일 것으로 판단된다. -
dc.description.uri 2 -
dc.language Korean -
dc.publisher 한국지반환경공학회 -
dc.title 해상 폐기물매립지 연직차수벽체 근입심도에 따른 오염물질 이동특성 분석 -
dc.title.alternative Analysis on Contaminant Transport according to the Embedded Depth of Vertical Barrier of Offshore Landfill -
dc.type Article -
dc.citation.endPage 37 -
dc.citation.startPage 29 -
dc.citation.title 한국지반환경공학회 논문집 -
dc.citation.volume 17 -
dc.citation.number 8 -
dc.contributor.alternativeName 박해용 -
dc.contributor.alternativeName 오명학 -
dc.contributor.alternativeName 권오순 -
dc.identifier.bibliographicCitation 한국지반환경공학회 논문집, v.17, no.8, pp.29 - 37 -
dc.identifier.doi 10.14481/jkges.2016.17.8.29 -
dc.identifier.kciid ART002129562 -
dc.description.journalClass 2 -
dc.description.isOpenAccess N -
dc.subject.keywordAuthor Offshore landfill -
dc.subject.keywordAuthor Vertical barrier -
dc.subject.keywordAuthor Leachate -
dc.subject.keywordAuthor Seepage behavior -
dc.subject.keywordAuthor Contaminant transport -
dc.subject.keywordAuthor 해상처분장 -
dc.subject.keywordAuthor 연직차수벽 -
dc.subject.keywordAuthor 침출수 -
dc.subject.keywordAuthor 침투거동 -
dc.subject.keywordAuthor 오염물 이동 -
dc.description.journalRegisteredClass kci -
Appears in Collections:
Marine Industry Research Division > Maritime ICT & Mobility Research Department > 1. Journal Articles
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